Prispôsobte triedu deťom s neurovývinovými poruchami

Prispôsobte triedu deťom s neurovývinovými poruchami

Na deti sa v škole kladú nové a vysoké nároky - často neprimerané pre deti s ADHD, autizmom, dyslexiou atď. Tlak na deti, aby sa prispôsobili školským normám, zvyšuje stres a len zhoršuje ich príznaky. Zvrátenie tohto stavu a prispôsobenie škôl potrebám žiakov s neurovývinovými poruchami vedie ku kvalitnejšiemu vzdelávaniu pre všetkých.

Výhody vybavenia triedy pre deti s neurovývinovými poruchami

Škola navrhnutá tak, aby vyhovovala deťom s neurovývinovými poruchami, vyhovuje všetkým. Napríklad prehľadnosť a dobrá štruktúra, ktorá je dôležitá pre mnohé deti s ADHD, autizmom atď. je rovnako prospešná pre všetkých žiakov a zamestnancov. Prinášame vám niekoľko tipov pre interiérový dizajn, ktoré vám pomôžu vytvoriť triedu vhodnú pre žiakov s týmito poruchami.

Okrem miest na sedenie pre celú triedu by mali byť k dispozícii aj:

  • Zostavy stolov pre spoluprácu
  • Priestory na individuálnu prácu
  • Miesto na spoločné stretnutia

Príklady nábytku, ktorý by mal byť súčasťou bežného vybavenia triedy, spolu so stolmi a stoličkami:

  • Prenosné paravány
  • Okrúhle stoličky
  • Chrániče sluchu

Vytváranie správneho vzdelávacieho prostredia od začiatku

Zabezpečenie školského prostredia, ktoré vyhovuje potrebám detí s neurovývinovými poruchami, sa môže začať už vo fáze návrhu. Zamyslite sa napríklad nad tým, aké správanie dané miesto podporuje. Dlhá chodba signalizuje behanie, preto môže byť pre deti s NDD ťažké pochopiť, prečo nesmú behať po chodbe. Jedáleň je zväčša veľký, otvorený priestor, kde sa zvuk odráža od podlahy až k stropu - prečo sa teda rozprávať potichu? Iným dispozičným riešením možno teda správanie detí z časti kontrolovať. Napríklad v hotelovej hale je tlmené osvetlenie, koberce a mäkký nábytok, čo signalizuje nízku úroveň konverzácie - rovnaký prístup možno použiť aj v niektorých miestnostiach v školách.

Praktické tipy pre školu s deťmi s neurovývinovými poruchami

  • Napíšte si program. Vysvetlite cieľ aktuálnej hodiny a prejdite si úlohy, aby žiak vedel, koľko má urobiť a za aký čas.
  • Udržujte poriadok a organizáciu. Žiaci s neurovývinovými poruchami majú radi všetko na svojom mieste. Úložné priestory msuia byť jasne označené. Veci, ktoré sa povaľujú, môžu pôsobiť rušivo, ale keď sú uložené v príslušných skrinkách, neprispievajú k vizuálnemu neporiadku.
  • Majte vyhradené miesta na sedenie. Je ťažké povedať nie svojim priateľom, aj keď to narúša vašu prácu a rovnako aj prácu všetkých ostatných. Existuje aj riziko, že budete sedieť sami. Preto keď učiteľ rozhodne, kde má každý žiak sedieť, minimalizuje to pocity úzkosti.

Zhrnutie

Prispôsobenie triedy pre deti s neurovývinovými poruchami je prínosom pre všetkých žiakov. Najjednoduchšie je rozdeliť triedu na zóny. To dáva žiakom možnosť nájsť si pracovný priestor, ktorý im najviac vyhovuje. Rovnako dôležité je aj akustické a vizuálne prostredie. Okrem špeciálneho nábytku je pre školské prostredie nevyhnutná znalosť týchto porúch a dobré plánovanie.

Pomôžeme vám vytvoriť prostredie prívetivé pre deti s neurovývinovými poruchami.
Potrebujete inšpiráciu alebo pomoc s projektom, aby vaše školské prostredie vyhovovalo deťom s týmito potrebami? V AJ máme máme tím odborníkov na interiérový dizajn pre školy, ktorí vám radi pomôžu.

Pošlite nám e-mail alebo nám zavolajte na číslo 02/ 48 214 712

Kontakty

FAQ

V škole prispôsobenej pre žiakov s neurovývinovými poruchami sú vytvorené podmienky na to, aby všetci žiaci mali čo najlepšie podmienky na učenie a rozvoj bez ohľadu na to, či majú alebo nemajú diagnózu. Fyzické prostredie a výučba sú prispôsobené žiakom, ktorí potrebujú pomoc pri zvládaní celého školského dňa alebo pri sústredení sa počas vyučovania.
  • Koncentrácia
  • Udržanie pozornosti
  • Interakcia s inými ľuďmi
  • Chápanie spoločenských pravidiel
  • Učenie a pamäť
  • Motorické zručnosti
  • Vyjadrovanie prostredníctvom reči a písma
  • Plánovanie a triedenie
  • Rozlišovanie medzi dôležitým a nedôležitým
  • Ovládanie emócií
ADHD, ADD, ASD (porucha autistického spektra), Tourettov syndróm, OCD (obsedantno-kompulzívna porucha) a poruchy reči a jazyka, ako je dyslexia a dyskalkúlia. Častý je súbežný výskyt, t. j. prítomnosť viac ako jednej diagnózy.
Najčastejšou diagnózou neurovývinovej poruchy je ADHD, nasleduje autizmus (celé spektrum) a Tourettov syndróm.