Bez DPH
Doprava zadarmo pri nákupe nad € 30
14 dní na vrátenie tovaru
Možnosť platby na faktúru
Záruka 7 rokov
Situačné vedenie

Situačný leadership

V teórii je situačný leadership vysvetlený ako model, ktorého cieľom je, aby vedúci prispôsobili svoj prístup a metódy práce aktuálnej situácii každého člena tímu. V 60. rokoch 20. storočia vytvorili Paul Hersey a Ken Blanchard model vedenia, ktorý sa odvtedy ďalej rozvíjal. Model je založený na myšlienke, že vhodné správanie vedúceho závisí od úrovne motivácie, kompetencií, skúseností a záujmu zamestnanca prevziať zodpovednosť.
  • T1 - Nízke kompetencie a vysoká motivácia. Táto osoba je nadšená pre svoju prácu, ale má málo skúseností alebo nemá žiadne. Typicky pri nových zamestnancoch.
  • T2 - Malé alebo žiadne skúsenosti a nízke nasadenie. Frustrovaný a pasívny zamestnanec, ktorému chýba motivácia.
  • T3 - Stredná až vysoká kompetencia a rôzna úroveň angažovanosti. Dobrý vo svojej práci, ale neistý si svojimi schopnosťami.
  • T4 - Vysoká kompetencia a vysoká angažovanosť. Nezávislý a na výsledky orientovaný zamestnanec, ktorý sa riadi sám.
  • S1 - inštruovanie (rozkazovanie). V origináli je známy ako "Telling" (rozkazovanie). Vysoko inštruktážne a minimálne motivujúce vedenie v prípadoch, keď zamestnanec ešte nemá potrebné skúsenosti, ale je nadšený z práce. Vedúci vysvetľuje, ako sa majú úlohy vykonávať. Je typicky vhodné pre nových zamestnancov.
  • S2 - Presviedčanie (vysvetľovanie). V origináli sa označuje ako "Selling". Vysoko inštruktážny a vysoko motivačný štýl vedenia. Zamestnanec má už dostatočné vedomosti, ale ešte nepozná všetky špecifiká svojej práce a chýba mu motivácia. Vedúci vysvetľuje prečo a snaží sa zamestnanca motivovať.
  • S3 - Podporovanie (zapájanie). V origináli sa označuje ako "Participating". Minimálne direktívny a vysoko podporný štýl vedenia. Tento typ zamestnanca je už skúsený a dokáže samostatne pracovať na úlohe. Chýba mu však sebadôvera a bojí sa ešte prevziať zodpovednosť. Vedúci a zamestnanec prijímajú spoločné rozhodnutia. Manažér inšpiruje a motivuje.
  • S4 - Delegovanie. V origináli označované ako "Delegating". Ide o skúsený typ pracovníka, ktorý je ochotný prevziať aj zodpovednosť za svoju prácu. Minimálne inštruujúci a minimálne motivujúci štýl vedenia. Pracovník má vysokú mieru samostatnosti a zabezpečuje potrebné výstupy.
  • Tento model kladie vysoké nároky na nadriadeného, ktorý musí byť veľmi flexibilný a schopný presne interpretovať situáciu každého zamestnanca.
  • Model sa zameriava len na jednotlivcov, zatiaľ čo v skutočnosti sa môže vyžadovať schopnosť viesť skôr skupinu ako jednotlivých zamestnancov.
  • Niektorí dokonca tvrdia, že táto teória je zastaraná a v modernej organizácii nefunguje.
  • Mnohí sa domnievajú, že myslenie prispôsobujúce vedenie situácii zamestnanca je pre vedúceho dobrým východiskom.
  • Model navrhuje, ako by sa mal vedúci správať v bežne sa vyskytujúcich situáciách.
  • Keď si to situácia vyžaduje, je jasné, že vedúci má prevziať vedúcu úlohu a zároveň poskytnúť jednotlivým zamestnancom samostatnosť, keď veci fungujú dobre.

FAQ

  • Pri situačnom leadershipe musia manažéri poskytovať vedenie a motiváciu, ktoré jednotliví zamestnanci potrebujú. To zahŕňa aj poskytovanie spätnej väzby o výkone zamestnancov.
  • Existujú štyri rôzne typy zamestnancov definované kombináciou rôznych kompetencií a angažovanosti.
  • Teória organizácie zahŕňa štúdium a opis organizácií, ich štruktúry a fungovania, ako aj pracovných metód.
  • Znalosť znamená, že človek niečo vie. Kompetencia znamená, že osoba niečo dokáže zrealizovať.
  • Príkladmi faktorov, ktoré môžu byť v práci motivujúce, sú uznanie, zodpovednosť, možnosti rozvoja a možnosť ovplyvňovať prácu.