Kancelária zariadená podľa aktivít pre kreatívnu spoluprácu

Kancelária zariadená podľa aktivít pre kreatívnu spoluprácu

Základnou myšlienkou kancelárie založenej na aktivitách je pracovisko rozdelené do zón prispôsobených rôznym typom pracovných úloh. Zamestnanci si vyberajú zóny podľa toho, čo treba urobiť, a v priebehu dňa sa presúvajú medzi rôznymi pracovnými zónami. Čo to vlastne znamená pracovať podľa typu aktivity? Spísali sme pre vás tipy, ako optimalizovať dizajn interiéru kancelárie a vytvoriť riešenie, ktoré bude vyhovovať spôsobu práce vo vašej firme. Kľúčovým slovom je rozmanitosť!

Práca v kancelárii zameranej na jednotlivé aktivity

V kancelárii rozdelenej podľa činností neexistujú pevne dané pracovné miesta, ale zamestnanci si vyberajú, kde budú pracovať, podľa svojich pracovných úloh. Môžu si vybrať prostredie, v ktorom sú najefektívnejší - či chcú pracovať v stoji, sedieť v pokoji na pohovke, sústrediť sa v úplnom tichu alebo vykonávať brainstorming v dynamickom prostredí. Existuje mnoho prostredí, ktoré podporujú vašu osobnosť a úlohy – ide o inovatívny prístup, ktorý často vedie k zvýšeniu pohody, kreativity, produktivity a zdravia.

Flexibilná kancelária alebo kancelária zameraná na aktivity?

Medzi takzvanou flexibilnou kanceláriou a kanceláriou založenou na aktivitách existujú určité podobnosti. Vo flexibilnej kancelárii nemajú zamestnanci vyhradené miesto, ale všetky pracovné miesta sú si podobné. Chýba jasné rozdelenie na rôzne zóny, ktoré sa vyskytuje v pracovisku založenom na konkrétnych aktivitách.

Nové podmienky pre efektívnu prácu

Pracovné prostredie založené na aktivitách nie je len o nových interiérových riešeniach, ale aj o zmenách v spôsobe práce. Vďaka moderným technológiám klesá potreba pevných pracovných miest. Vďaka prístupu k internetu môžeme svoju prácu vykonávať bez ohľadu na to, kde sa nachádzame – prostredníctvom smartfónov, tabletov, notebookov alebo cloudových služieb. Z ergonomického hľadiska je kancelária založená na aktivitách vynikajúca, pretože môžete ľahko meniť svoju pracovnú polohu a počas dňa prechádzať z jedného kancelárskeho prostredia do druhého.

Začnite dôkladnou analýzou činností vykonávaných na pracovisku, aby ich nové prostredie podporovalo. Každá kancelária musí nájsť svoje jedinečné riešenie. Zvážte niekoľko kľúčových otázok: Aké sú vaše potreby a ako môže interiér podporiť vašu prácu? Ako pracujete dnes a ako by ste chceli pracovať v budúcnosti?

Zóny pokoja a spoločenské zóny

Kancelária založená na aktivitách sa obvykle delí na rôzne zóny: zónu pokoja, strednú zónu a aktívnu zónu. V zóne pokoja sa pracuje ticho a nerušene - ideálne pre individuálne rozhovory, schôdzky vyžadujúce súkromie alebo úlohy vyžadujúce vysokú mieru sústredenia. Možnosť pracovať na úlohách náročných na sústredenie v pokoji a tichu je dôležitou súčasťou každej kancelárie. Bez dostatku zón pokoja sa kancelária založená na aktivitách môže stať stresujúcim pracovným prostredím namiesto tvorivého prostredia, ktorým má byť.

V strednej zóne sedia zamestnanci spoločne so svojimi kolegami podobne ako v open space kancelárii. Tam pomôžu paravány a stolové paravány zlepšiť pohodu a udržať hluk na prijateľnej úrovni. V aktívnej pracovnej zóne je dostatok priestoru pre živé diskusie alebo napríklad kreatívnu skupinovú prácu. Ide len o to, vybrať si pracovné prostredie, ktoré vyhovuje danému okamihu.

Aktívne zasadačky s rôznymi funkciami

Mať v kancelárii niekoľko zasadacích miestností je efektívne, pretože rôzne skupiny potom môžu organizovať stretnutia súčasne.  Jedna zasadačka môže mať výškovo nastaviteľný rokovací stôl, a je preto ideálna pre brainstorming. Faktom je, že keď stojíme, sme kreatívnejší a lepšie spolupracujeme.

V niektorých prípadoch sa najlepšie osvedčí tradičný rokovací stôl, napríklad pri formálnych stretnutiach s predstavenstvom alebo dôležitým klientom. Pretože takéto rokovania môžu byť dlhé, sú dobrou voľbou pohodlné konferenčné stoličky potiahnuté látkou. Táto kombinácia stolov a stoličiek tiež dobre funguje ako príjemné pracovné miesto pre účastníkov väčšieho projektu.

Tip! Skúste našu praktickú kancelársku tašku

Pri zmene miestnosti si musíte vziať svoje veci so sebou. S kancelárskou taškou môžete ľahko prenášať notebook, poznámkový blok, perá, mobilný telefón a ďalšie veci, ktoré počas dňa potrebujete.

Zvoľte flexibilný nábytok

Kancelária založená na aktivitách je postavená na flexibilnom interiérovom riešení, ktoré je možné využiť rôznymi spôsobmi pre rôzne potreby. Preto voľte napríklad nábytok na kolieskach. Výškovo nastaviteľné stoly alebo barové stoly vytvárajú priestor na rýchle, spontánne schôdzky a pohodlný sedací nábytok sa stáva obľúbeným miestom na oddych. Poskytnite zamestnancom rôzne možnosti sedenia, ako sú ergonomické kancelárske stoličky, balančné lopty a balančné stoličky, ktoré posilňujú stabilizačné svaly. Kanceláriu doplňte produktami pohlcujúcimi zvuk, ako sú paravány a akustické panely.

Pozitívne účinky kancelárie založené na aktivitách

  • Lepší zdravotný stav: Kancelária založená na aktivitách môže viesť k zlepšeniu zdravia, pretože zamestnanci sa počas dňa prirodzene pohybujú a niekoľkokrát menia pracovné polohy. To je z ergonomického hľadiska vynikajúce.
  • Prispôsobené pracovné prostredie: Zamestnanci môžu prispôsobiť svoje pracovné prostredie aktuálnej pracovnej úlohe, čo prospieva ich pohode aj koncentrácii a produktivite.
  • Efektívnejší pracovný kolektív: Sociálna interakcia sa zvyšuje, pretože je k dispozícii niekoľko prirodzených miest pre krátke i dlhé stretnutia. Pri výškovo nastaviteľnom stole sa dá ľahko stretnúť na rýchlu diskusiu, ak sa objavia otázky.
  • Úspora nákladov: Hybridná práca je rozšírená a vďaka kancelárii založenej na aktivitách bez určeného miesta pre každého zamestnanca je možné často zmenšiť plochu kancelárií a žiadne pracovné miesta nemusia byť prázdne.

Riziká kancelárie založenej na aktivitách

  • Horšia ergonómia: Nemať vlastné miesto na mieru môže zhoršiť ergonomickú situáciu, najmä u tých, ktorí veľmi sedia a pracujú na počítači.
  • Zvýšená úzkosť: Nie každému vyhovuje meniť pracovné prostredie niekoľkokrát denne. U niektorých ľudí to namiesto kreativity vyvoláva stres.
  • Opotrebenie kancelárskeho nábytku: Dbajte na to, aby ste si zaobstarali kvalitný kancelársky nábytok, ktorý vydrží niekoľko denných presunov. Keď sa kancelárske stoličky a stoly dvíhajú a pokladajú zakaždým, keď sa na miesto posadí nový zamestnanec, môže to zvýšiť opotrebenie v porovnaní s tým, keď jeden človek používa rovnaký pracovný priestor každý deň.
  • Hluk: S častejším pohybom a zmenami v kancelárii sa zvyšuje aj hladina hluku. Vhodným plánovaním a opatreniami na zníženie hluku možno tomuto problému účinne čeliť.

Je pre vás tento koncept kancelárie vhodný?

Kreatívna a flexibilná kancelária je riešením, ktoré stojí za zváženie. Možno je to koncept, ktorý by bol prínosný aj pre vašu firmu? Kancelária založená na aktivitách funguje na niektorých pracoviskách výborne, na iných menej dobre. Než sa rozhodnete pre zmenu, prediskutujte a starostlivo zvážte, ako by to u vás fungovalo. Neváhajte sa poradiť s odborníkom v tejto oblasti.

FAQ

Kancelárie založené na aktivitách nemajú žiadne pevné pracovné miesta. Namiesto toho si zamestnanci vyberajú pracovný priestor podľa svojich úloh. Existujú rôzne zóny, napríklad zóny pokoja, spoločenské priestory a miesta na stretávanie.
Zamestnanec sa zameriava na aktuálnu úlohu a sám si určí, kde prácu vykonáva. Môže to byť vo väčšom priestore s kolegami, ktorí sú súčasťou tímu, alebo osamote v malej zasadačke.
Bežné rozdelenie je na tiché zóny pre prácu vyžadujúcu intenzívne sústredenie, otvorené kancelárske priestory a aktívne zóny vhodné na diskusie a stretnutia.
Je to miesto v kancelárii, kde si človek môže na krátku dobu sadnúť na krátku debatu s kolegom alebo sa pripraviť na stretnutie či prezentáciu.
AWB (z anglické activity based working) je skratka pre prácu založenú na aktivitách.
Tento spôsob práce môže zlepšiť spoluprácu medzi zamestnancami spoločnosti a zvýšiť kreativitu aj produktivitu.
Napríklad problémy pri vytváraní správneho typu zón, ktoré vyhovujú zamestnancom a úlohám spoločnosti. Zle naplánovaná kancelária založená na aktivitách nepodporuje kreativitu a neposkytuje pokojné pracovné prostredie.

Chcete vedieť o našich akciách a novinách ako prvý?

Prihláste sa na odber nášho newslettra a získajte exkluzívny prístup k informáciám o našich akciách, novinkách a zaujímavých článkoch.
Počkajte prosím...
*Kliknutím na prihlásenie na odber potvrdzujem, že súhlasím so spracovaním osobných údajov (viď. Politika informovanosti dotknutej osoby).