
Tipy od fyzioterapeutky: Ako zlepšiť pracovné prostredie?

1. Zmeny pracovných polôh
Naše telo je stvorené na pohyb a zmena pracovnej polohy je kľúčom k zdravšiemu pracovnému životu. Pohyb podporuje krvný obeh, čo následne zlepšuje naše kognitívne schopnosti. Preto je prospešné mať pracovisko, kde si ľudia môžu vybrať, či budú stáť alebo sedieť, a v prípade sedenia mať rovnako na výber viacero možností v podobe ergonomických a aktívnych stoličiek. To platí aj vtedy, keď sa časť práce vykonáva doma, ako v prípade hybridnej práce.
Používajte podložku pre prácu v stoji, organizér na dokumenty a ďalšie praktické doplnky, ktoré vám umožnia pracovať uvoľnene a pohodlne. Nezabudnite si z času na čas urobiť krátku prestávku, aby ste si vydýchli a uvoľnili krk a ramená.

TIP! Výškovo nastaviteľný stôl
Zmena pracovných polôh medzi sedením a prácou v stoji je ideálny spôsob, ako počas dňa v kancelárii udržiavať svoje telo v pohybe. K dispozícii sú v rôznych farbách, tvaroch a veľkostiach a všetky majú jedno spoločné: sú investíciou pre vaše zdravie.
Všetky výškovo nastaviteľné stoly nájdete tu
2. Príjemné, tiché prostredie
Len málo vecí ovplyvňuje pracovné prostredie tak negatívne ako rušivý hluk. Tým však netrpí len vaša práca, ale zvýšené úsilie o sústredenie môže spôsobiť napätie v krku a ramenách a dokonca aj bolesti hlavy. Riešením je blokovať a pohlcovať zvuk v miestnosti pomocou mäkkých materiálov, ako sú paravány, čalúnený nábytok, koberce a akustické panely.
Jedným z tipov je vytvoriť „tiché miestnosti“ na sústredenú prácu a „miestnosti na rozprávanie“ na telefonické hovory a videokonferencie, aby kolegovia neboli rušení.


3. Správne osvetlenie
Dobré osvetlenie je predpokladom dobrej pohody, pomáha nám lepšie vidieť a pracovať. Umiestnite pracovný stôl tak, aby ste mali úžitok z prichádzajúceho denného svetla, ale zároveň sa vyhli svetlu od počítačových obrazoviek. Majte na pamäti, že stropné osvetlenie by malo byť rovnomerne rozložené a malo by dopadať priamo pred telo, aby ste sa vyhli tieňom. Kombinujte stropné osvetlenie so stolovými lampami.
Máte v kancelárii správne osvetlenie? Odpoveď vám môže dať nasledovný test. Položte si ruky na oči. Ak sa cítite príjemnejšie s rukami cez oči, znamená to, že je potrebné zlepšiť osvetlenie v miestnosti.
Tip: V zime sa počas obednej pauzy vyberte na prechádzku, aby ste mali možnosť doplniť energiu z denného svetla.
4. Priestor na spoločné stretnutia
Ľudia sú spoločenské tvory a najlepšie sa cítime, keď sme v interakcii s ostatnými. Pozitívne pocity môžeme ľahko posilniť vytvorením príjemného spoločného priestoru na kávu, obed a prestávky s kolegami. Zvážte, či salónikoch a jedálňach neurobíte zóny bez telefónov, pretože tak budeme otvorenejší konverzáciám a aktivitám okolo vás. Jedným z tipov je budovanie komunity prostredníctvom hry pridaním napríklad pingpongu alebo stolného futbalu.
Nezabudnite, že aj kolegovia, ktorí pracujú z domu, sa musia cítiť ako súčasť tímu. Online prestávky na kávu sú skvelým spôsobom, ako zapojiť všetkých pracovníkov bez ohľadu na to, odkiaľ pracujú.


TIP! Pohovky na všetky príležitosti
Pohodlné sedenie pre návštevy, alternatívny pracovný priestor alebo príjemné miesto na stretnutie počas prestávok na kávu - pohovky môžu v kancelárii plniť mnoho funkcií a v závislosti od vašich potrieb môžu vyzerať rôzne. Čo očaváte od recepcie, oddychovej zóny či otvorenej kancelárie?
Prezrite si naše pohovky tu

5. Príležitosť byť sám sebou
Nie každý má rád prácu v open space kancelárii. Niektorí ľudia sa v takomto prostredí cítia nepríjemne a majú problém podať čo najlepší výkon, a preto sú potrebné alternatívy. V ideálnom prípade by mal byť každý pracovný priestor prispôsobený potrebám jednotlivca, aby mal svoj vlastný priestor a súkromie, ktoré potrebuje. To sa dá ľahko dosiahnuť pridaním paravánov a použitím šikovných úložných riešení v podobe kancelárskych skríň na ďalšie oddelenie pracovných miest.
Ďalším tipom na nerušenú prácu je zarezervovať si rokovaciu miestnosť. Tak sa môžete s istotou plne sústrediť na svoju prácu.
6. Lepšia organizácia znamená menej stresu
Niektorým ľuďom neporiadok vôbec neprekáža, ale pre iných môžu byť hromady papierov veľkým rozptýlením a príčinou stresu. Udržiavanie poriadku v kancelárii má teda svoje výhody. Organizáciu môžete zlepšiť tak, že kanceláriu vybavíte množstvom úložných skríň a iných praktických doplnkov. Nezabudnite zabezpečiť dostatok odpadkových košov na tredenie odpadu v jedálňach, oddychových miestnostiach, ako aj v kancelárii.
Odporúča sa tiež zaviesť a komunikovať všeobecné pravidlo, že každý by mal v spoločných priestoroch po sebe upratať, aby boli spoločenské priestory príjemným miestom pre všetkých, ktorí ho používajú.
