Bez DPH
Doprava zadarmo pri nákupe nad € 30
14 dní na vrátenie tovaru
Možnosť platby na faktúru
Záruka 7 rokov
Čo je to leadership? Byť manažérom a lídrom nie je vždy to isté

Čo je to leadership? Byť manažérom a lídrom nie je vždy to isté

Leadership spočíva v motivácii zamestnancov. Správny leader ukazuje smer, ktorým sa organizácia uberá, a zaisťuje, aby všetci pracovali na rovnakom cieli. Vedenie je často súčasťou zodpovednosti manažéra, ale nie je to tak vždy. Projektoví manažéri, supervízori, vedúci tímov a učitelia sú príklady profesií, ktoré sa venujú leadershipu. Existuje niekoľko štýlov a teórií vedenia vychádzajúcich z odborných štúdií. Najobľúbenejšia teória leadershipu sa v priebehu času menila. Situačný leadership a transformačný leadership sú dva najpoužívanejšie modely.
David Bray, viceprezident AJ Produkty
Ukázalo sa, že niektoré spôsoby vedenia sú účinné pri tom, aby sa zamestnanci cítili v práci dobre a dosahovali dobré výsledky. Tieto štyri tipy vám môžu pomôcť rozvíjať a zlepšovať vaše vodcovské schopnosti.

  • Pri rozprávaní o cieľoch a víziách buďte vždy pozitívni. Nadšenie je nákazlivé.
  • Buďte na pracovisku príkladom a buďte lídrom, ktorého chcete sami nasledovať.
  • Ukážte, že vám záleží na vašich zamestnancoch a oceňte ich úsilie.
  • Podporujte inovatívne myslenie, aby ste vytvorili kreatívne prostredie.
Vedúci pracovník, ktorý nemá vhodné podmienky pre svoju prácu, pravdepodobne nebude dobrým vedúcim, bez ohľadu na to, aké dobré sú jeho schopnosti. Projekt Chefios vznikol v rámci spolupráce medzi Univerzitou v Göteborgu a niekoľkými obcami v západnom Švédsku a bol zameraný najmä na manažérsku prácu v obecnej správe. Výsledky okrem iného ukázali, že existujú špecifické organizačné štruktúry, ktoré ovplyvňujú pracovnú situáciu vedúcich pracovníkov.
  • Jasne definované a vymedzené manažérske úlohy.
  • Počet zamestnancov pripadajúcich na jedného manažéra.
  • Prístup k dobre primeraným zdrojom administratívnej podpory.
  • Fóra pre dialóg o rozpočtových, prevádzkových a personálnych otázkach.
  • Zameriava sa na vlastný rozvoj a rozvoj zamestnancov
  • Motivuje svoj tím
  • Riadi a posúva prácu dopredu
  • Inšpiruje k samostatnej práci
  • Pracuje dlhodobo
  • Zastáva formálnu pozíciu
  • Má v rámci organizácie špecifické právomoci
  • Zodpovednosť za zamestnancov
  • Zodpovednosť za rozpočet
  • Prijíma kľúčové rozhodnutia
Tu sú príklady siedmich bežných štýlov vedenia. Je dobré poznať rôzne metódy, pretože nie všetky organizácie sú rovnaké. To, čo funguje v jednej spoločnosti, môže byť pre inú úplne nevhodné. Ľudia sú predovšetkým individuality, a to platí tak pre vedúceho, ako aj pre členov pracovného tímu.

  • Agilní leadership - rýchly: Agilný vedúci dáva svojim zamestnancom slobodu a povzbudzuje ich k iniciatíve a vlastnému rozhodovaniu. Agilné vedenie sa zameriava na prispôsobovanie sa rýchlym zmenám. Vytvára tak prostredie, ktoré podporuje kreativitu a inovácie.
  • Koučovací leadership - mentor: Koučujúci vedúci pomáha zamestnancom rozvíjať ich zručnosti a výkonnosť tým, že im poskytuje spätnú väzbu, kladie otázky a ponúka poradenstvo. Vedúci podporuje zamestnancov, aby prevzali zodpovednosť za svoj vlastný rozvoj.
  • Situačný leadership - založený na potrebách: Vedúci pracovník prispôsobuje svoje správanie konkrétnym okolnostiam situácie. Situačný leadership môže byť rovnováhou medzi autoritatívnym a delegatívnym prístupom v závislosti od potrieb situácie.
  • Transformačný leadership - zmena: tento štýl vedenia zahŕňa spochybňovanie a zmenu súčasného stavu organizácie alebo spoločnosti. Vďaka jasnej vízii môže transformačný líder povzbudiť organizáciu, aby prijala inovatívnejší a progresívnejší prístup k svojej činnosti.
  • Pedagogický leadership: Vzdelávací vedúci pôsobí ako učiteľ a pomáha svojim zamestnancom rozvíjať nové zručnosti a vedomosti. Vzdelávací leadership zahŕňa to, že zamestnancom objasňuje, čo sa od nich vyžaduje a ako majú dosiahnuť ciele.
  • Leadership založený na dôvere - sebadôvere: Istota, zodpovednosť a sloboda sú kľúčové slová vedenia založeného na dôvere. Tu vedúci vytvára prostredie, v ktorom sa zamestnanci cítia bezpečne a dôverujú rozhodnutiam a pokynom vedúceho. Zamestnanci majú veľkú mieru zodpovednosti a slobody a vedúci o nich prejavuje skutočný záujem a starostlivosť.
  • Charizmatický leadership - vizionársky: Charizmatickí lídri vytvárajú medzi zamestnancami nadšenie, zapájajú ich do sledovania vízie a cieľov a vedú ich k práci na ich dosiahnutí. Charizmatické vedenie sa spolieha na osobnosť vedúceho a jeho charizmu, aby inšpiroval a motivoval zamestnancov.

Najčastejšie otázky

  • Zapojenie zamestnancov znamená, že zamestnanci majú aktívnejšiu a zodpovednejšiu úlohu na pracovisku.
  • Vedúci pracovník riadi a rozdeľuje úlohy, ale zvyčajne nemá personálne povinnosti manažéra.
  • Znalosti v oblastiach, ako sú financie, nábor zamestnancov, pracovné právo a pracovné prostredie, sú pre dobrého lídra nevyhnutné. Dôležité sú aj dobré komunikačné schopnosti.
  • Existuje viacero prístupov k leadershipu, medzi najčastejšie patria agilný, koučovací, vzdelávací, transformačný, situačný, dôveryhodný a charizmatický leadership.
  • V meniacom sa prostredí môže byť vhodné transformačné vedenie s jasnou víziou alebo agilné vedenie zamerané na adaptáciu a rýchle zmeny. Vo fáze zameranej viac na riadenie môže k motivácii a angažovanosti prispieť vedenie založené na dôvere. V každom prípade je ale leadership o schopnosti využiť schopnosti pre konkrétny štýl vedenia, ktoré v lídrovi existujú.
  • V meniacom sa prostredí môže byť vhodný transformačný leadership s jasnou víziou alebo agilný leadership zameraný na adaptáciu a rýchle zmeny.
  • Vo fáze, ktorá je viac zameraná na riadenie, môže leadership založený na dôvere prispieť k motivácii a angažovanosti. V každom prípade je ale leadership o schopnosti využiť schopnosti pre konkrétny štýl vedenia, ktoré v lídrovi existujú.