Ako sa sústrediť v práci či pri učení? Tieto tipy vám pomôžu zlepšiť sústredenie

Ako sa sústrediť v práci či pri učení? Tieto tipy vám pomôžu zlepšiť sústredenie

V neustále sa rozvíjajúcom svete technológií je schopnosť nášho mozgu sústrediť sa na hlavnú úlohu čoraz ťažšia. Táto schopnosť je pritom jedným z najväčších ukazovateľov vášho budúceho úspechu. Všetci úspešní ľudia ovládajú umenie ako sa sústrediť na jednu vec až do jej dokončenia a až následne prechádzajú na ďalšiu úlohu. Žijeme však vo svete, ktorý je plný rozptýlení a neschopnosť sústrediť sa zasahuje stále viac ľudí.

Náš mozog jednoducho nie je vybavený na to, aby sa vyrovnal s obrovským množstvom rozptýlení v podobe neustálych upozornení na nové emaily, sociálne siete atď. V tomto článku vám poskytneme tipy na zlepšenie vášho sústredenia.

1. Vyberte si hudbu na sústredenie

Aj keď každý z nás upredňostňuje rôzne žánre hudby, všetci sa zhodneme na tom, že správny playlist skladieb má magickú schopnosť zvýšiť našu koncentráciu. Umožňuje nám to sústrediť sa, prehlušiť rušivé vplyvy a pustiť sa do práce.

Nájdenie správnych akordov

Na základnej úrovni je každá pieseň zložená v durovej alebo molovej tónine. Napríklad popové piesne sa zvyčajne skladajú z durových tónov, ako sú C dur a G dur. Na druhej strane spektra nájdete ich molové náprotivky a mol a e mol.

Prečo je niečo z toho dôležité? Jedna štúdia Connecticutskej univerzity zistila, že tónina hudby, na ktorú sa sústredíte, môže ovplyvniť vaše sústredenie pri jej počúvaní. Vysokoškoláci, ktorí počúvali hudbu v durovom móde, dokázali úlohy dokončiť rýchlejšie ako tí, ktorí počúvali hudbu v molovom móde.

Inými slovami, optimistická „veselá" hudba (durová) je lepším výberom, ak hľadáte relaxačnú hudbu na sústredenie. Je to preto, že hudba v durovom tóne podporuje mozgovú aktivitu viac ako hudba v molovom tóne. Zároveň pomalšia, molová, pokojná hudba môže byť vhodnejšia pre introvertov alebo zložitejšie úlohy (ktoré sú jasne definované).

2. Obmedzte sociálne siete

Sociálne siete sú navrhnuté tak, aby vás rozptyľovali od zmysluplnej práce a aby ste upadli do bezodnej priepasti scrollovania. Niekoľko trikov vám môže pomôcť prekonať tieto rozptýlenia a ľahšie sa sústrediť napriek tomuto novodobému pokušeniu.

Prvý krok je pomerne jednoduchý. Vypnite notifikácie! Ako sme už zistili, prakticky každá aplikácia sociálnych sietí v telefóne má byť návyková. Jedným zo spôsobov, ako dosiahnuť tento cieľ a upútať vašu nerozdelenú pozornosť, sú notifikácie.

Ak vypnutie notifikácií nestačí na to, aby ste sa vyhli sociálnym sieťam a iným časožrútom, môžete skúsiť zablokovať určité webové stránky alebo aplikácie. V prehliadači máte napríklad možnosť pridať rôzne rozšírenia, ktoré zamedzia prístup na sociálne siete. Táto možnosť je k dispozícii pre väčšinu webových stránok sociálnych sietí vrátane Facebooku, YouTube a LinkedIn.

3. Vypnite si email, stíšte telefón

Pre naozaj sústredenú prácu by ste sa nemali nechať rozptýliť ani hovormi, či emailmi. Napríklad na kontrolu e-mailov si vyhraďte len dva alebo tri bloky po 30 minútach denne. Rovnako pri sústredenej práci si vypnite zvuky a vibrácie vášho telefónu, aby ste nemali nutkanie prácu prerušiť.

4. Plánujte si úlohy, ale aj prestávky

Štúdia Illinoiskej univerzity z roku 2011 zistila, že náš mozog nie je uspôsobený na dlhodobé sústredenie sa na jednu úlohu, čo v skutočnosti brzdí výkon. Ľudský mozog nie je navrhnutý tak, aby pracoval na plné obrátky celý deň. Potrebuje čas na odpočinok a načerpanie nových síl. Preto je nevyhnutné dopriať mozgu pravidelné prestávky počas dňa. Aj veľmi krátka prestávka výrazne zlepší vaše sústredenie na nasledujúcu úlohu.

Svoju produktivitu môžete ešte viac zvýšiť tým, že si budete robiť to-do listy, resp. zoznamy pracovných úloh a strategické a zámerné prestávky. Čo máte robiť cez prestávku? Odpoveďou je pohyb. Najjednoduchší spôsob, ako si zabezpečiť dobrú prestávku, je hýbať sa. Aj krátka prechádzka po kancelárii vám pomôže rozprúdiť krv v mozgu a zlepšiť vaše duševné sústredenie. Prečítajte si viac o efektívnom plánovaní.

5. Zistite, kedy ste najproduktívnejší

Zistite si svoj najproduktívnejší čas a chráňte si ho. Pravdepodobne pociťujete, že určitú časť dňa ste produktívnejší a práca vám ide ľahšie. Ak je to možné, povedzte šéfovi a kolegom, že tento čas si vyhradíte na sústredenú prácu a k ostatnej práci sa dostanete mimo tohto času. Ak ste napríklad od 13.00 do 15.00 menej produktívni, jednoducho si naplánujte na tento čas odpovedanie na e-maily, kde nemusíte toľko premýšľať.

6. Nepreskakujte medzi taskami

Je dokázané, že vykonávanie milióna vecí naraz spomaľuje produktivitu a znižuje kvalitu práce. Náš mozog nie je dobre prispôsobený na multitasking. Aj keď si ľudia myslia, že robia multitasking, v skutočnosti len veľmi rýchlo prepínajú z jednej úlohy na druhú. A zakaždým sa dokážu plne sústrediť len na jednu úlohu. 

Aj keď máte možno pocit, že toho robíte veľa, v skutočnosti neumožňujete svojmu mozgu usporiadať si myšlienky – a nepomáhajú vám ani technológie. Môže byť pre vás napríklad ťažké sústrediť sa na projekt, na ktorom pracujete, keď vám neustále chodia oznámenia z telefónu a počítača. Odpovedanie na každý z týchto e-mailov a textových správ v danom čase síce môže eliminovať prácu neskôr, ale bude vám trvať dlhšie, kým sa opäť sústredíte na pôvodnú úlohu.

7. Pracujete z domu spolu s rodinou? Určite si pravidlá

Aj keď ste skúsený profesionál vo svojom obore, pracovať z domu spolu s manželkou alebo s deťmi v okolí určite predstavuje úplne nové výzvy. Nič však nie je nemožné a existujú 3 jednoduché tipy, ako môžete pracovať z domu spolu s rodinou. Ako sme už spopínali, najdôležitejšie je eliminovať rozptýlenia (vypnúť upozornenia na telefóne či PC, stíšiť zvonenia). Ďalej je dobré rozdeliť si pracovný deň na bloky, počas ktorých sa budete plne sústrediť. Na to nadväzuje ďalšia dôležitá vec a tou je komunikácia s partnerom, aby sa vám tieto bloky neprekrývali a deti nezostali bez dozoru. Rovnako je dobré porozprávať sa o svojich potrebách, aby ste vzájomne pochopili svoje pracovné situácie.
Prečítajte si tiež náš článok, ako zvládnuť prácu z domu.

8. Snažte sa žiť zdravo

Našej pozornosti môže pomôcť mnoho aspektov zdravého životného štýlu, počnúc spánkom a cvičením. Existuje priama súvislosť medzi cvičením a kognitívnymi schopnosťami, najmä pozornosťou. Keď cvičíte, zvyšujete dostupnosť chemických látok v mozgu, ktoré podporujú nové mozgové spojenia, znižujú stres a zlepšujú spánok. Následne keď spíme, znižujeme množstvo stresových hormónov, ktoré môžu byť pre mozog škodlivé, a odstraňujeme bielkoviny, ktoré ho poškodzujú.

Usilujte sa o sedem až osem hodín spánku každú noc a 150 minút aeróbneho cvičenia týždenne. Stačí napríklad aj rýchla chôdza.

9. Vytvorte si príjemné pracovné prostredie

Pracujte v čo najtichšom, najmenej rušivom, najlepšie vybavenom a organizovanom priestore, ktorý máte k dispozícii. Zistite, kde sa najlepšie sústredíte, a prispôsobte prostredie svojim potrebám (môže ísť o kancelárske príslušenstvo, ktoré denne potrebujete, či napríklad osobné veci). Tip na sústredenie: Ešte väčšiu produktivitu dosiahnete, ak budete mať pracovný priestor čistý, usporiadaný a bez neporiadku.

10. Zlepšiť sústredenie vám môžu aj farby

Použitie farieb môže byť veľmi účinné, pretože vzbudzuje emócie a vytvára atmosféru alebo požadovanú náladu v každej miestnosti. Modrá farba znižuje krvný tlak a spomaľuje srdcovú frekvenciu, čím podporuje uvoľnenú atmosféru pri štúdiu alebo práci. Výraznejšie odtiene modrej podporujú myšlienkové procesy mozgu, zatiaľ čo svetlejšie odtiene pomáhajú zlepšiť koncentráciu. Prečítajte si viac o tom, ako nám farby dokážu ovplyvniť náš výkon a sústredenie sa.

11. Neviete sa sústrediť? Poupratujte si pracovný priestor

Takmer všetci z nás máme kolegu, ktorý má na stole hromadu papiera, štyri šálky nedopitej kávy, v najlepšom prípade bez plesne, napoly zjedené jablko a nespočetné množstvo otlačených krúžkov od pohárov. Presne pre tohto kolegu sme pripravili zopár tipov, ako si udržať upratané pracovné miesto! Určite sa niečo zapáči aj vám, ktorí už máte čistý stôl. V AJ Produkty máme pre každého niečo.

Pripomeňme si výrok Alberta Einsteina: „Ak je zaplnený stôl znakom zaplnenej mysle, čoho znakom je teda prázdny stôl?“ To však nemusí byť úplná pravda a povieme si aj prečo.

Určitý malý neporiadok môže mať vplyv na kreativitu, ale z väčšej časti vás bude rozptyľovať a plytvať tak vašou energiou a časom. Preto je lepšie udržiavať pracovný stôl čistý a organizovaný. Neporiadok na stole narúša schopnosť sústrediť sa.

Prvý dojem sa počíta

Na chvíľu zvážte, ako stoly plné neporiadku v kancelárii vnímajú zákazníci a partneri. Zlý prvý dojem sa vám podarí iba ťažko napraviť a často zostane. Ostatní si môžu pomyslieť iba dve veci, buď, že máte toho veľa na to, aby ste priebežne veci dokončovali, alebo ste jednoducho ľahostajný človek. Uprataný a organizovaný kancelársky stôl vytvára profesionálny dojem!

Začnite na stole

Jednoduchým a rýchlym spôsobom, ako dokážete uvoľniť plochu na vašom stole, je montáž vystuženého stolového paravánu so závesnou lištou. Na ňu dokážete zavesiť veľa šikovných doplnkov, vďaka ktorým uvoľníte svoju pracovnú plochu. Stolový paraván tiež môžete využiť na tvorbu mood boardu. Už s obyčajným držiakom na monitor, kde zavesíte svoj počítačový monitor, vytvoríte viac pracovného priestoru na stole. Zároveň zlepšíte svoje držanie tela, pretože monitor budete mať v správnej výške pre oči, chrbát a krk. Stolové paravány tiež chránia vaše súkromie a absorbujú hluk v miestnosti!

 

clean2.jpg

Trieďte, čo sa dá

Zavesiť na vystužený stolový paraván môžete tiež organizér na dokumenty, ktoré potrebujete mať po ruke. Uvoľníte tak ďalší priestor na vašom stole a vytvoríte dojem, že všetko má u vás svoje miesto. Ak nepotrebujete organizéry na dokumenty, môžete na lištu zavesiť aj police, na ktoré môžete dať kvety či pohár na perá.

Poriadok aj pod stolom

Mobilný kancelársky kontajner doplňte o organizér, kde si môžete dať perá, kancelárske spinky a iné drobnosti. Vďaka tomu budete mať potrebné veci usporiadané a nemusíte tráviť čas ich hľadaním. Archívna krabica Tidy a zber papiera vytvára čistý a uprataný dojem a uľahčuje prenášanie papiera preč do recyklačnej stanice.

Prečítajte si, ako si upratať celú kanceláriu a poriadok si udržať.

clean3.jpg

Koniec zamotaným káblom

Voľne visiace káble pod stolom nie sú príjemným pohľadom, ľahko sa zamotajú a zbierajú prach. Použitím trubice na vedenie káblov eliminujete túto spleť káblov. Ak sa chcete priblížiť k dokonalosti, použite box na káble a ukryte doň predlžovačky a iné káble.

Lepší prehľad vďaka štítkom

Pre jednoduché orientovanie sa v spleti káblov ich označte štítkami. S naším štítkovačom to budete mať hotové raz-dva. Označením káblov napríklad v boxe na káble potom rýchlo nájdete, ktorý kábel patrí nabíjačke od notebooku, ktorý telefónu atď. Naviac označením organizérov na dokumenty napríklad podľa poradia priority poskytnete dobrý prehľad o vašej práci nielen pre seba, ale aj ostatných.

 

clean1.jpg

 

A už iba posledná malá rada. Skúste si vyčleniť 5 minút na konci dňa a upracte si všetko, čo sa vám počas dňa nahromadilo na stole. Týmto zvykom budete mať nielen o všetkom dokonalý prehľad, ale aj váš stôl bude vyzerať lepšie.